meijersinmexico.reismee.nl

Bacalar

Aan het meer is het goed vertoeven:

Zo te horen net zo warm als in Nederland maar de zon is wel fel met dit blauwe water!

Gisteren hebben we een hele toffe excursie gemaakt. Op een boot bekeken we verschillende cenotes. We hadden daar zelf een iets andere voorstelling van, maar je vaart over zee en je ziet het water van kleur veranderen en de tourguide vertelt je dat het bv 1500m diep is daar. Indrukwekkend idee maar je ziet er niks van haha. De gids sprak extreem snel en binnensmonds Spaans, maar we konden redelijk wat oppikken.

Toen door naar het piraten eiland. Levi durfde de eerste keer niet van de boot om te zwemmen dus lieten we hem even, maar nu moest hij er echt af. Hij had een zwemvest aan, maar het onbekende op zee en niet zeker weten of je dan blijft drijven is voor hem natuurlijk extra spannend. Op mijn rug durfde hij er uiteindelijk af. Dat was een uitdaging: met een groot kind op je rug van zo'n klein boottrapje klimmen maar het lukte. Eenmaal erin begon hij keihard te lachen en was hij superblij. Het andere uiterste is joas, die met een bommetje die boot af duikt en snorkelen maar:

Er was ook een soort cementen huisje omgetoverd tot piratenschip, waar het water lokaal dieper was. Daar moest je via een smal pad opklimmen en afspringen. Esther zou wel met joas gaan, maar het was te gevaarlijk. Boos dat hij was dat hij niet ook van de hoge mocht. Er waren daar veel gezinnen met tieners die gingen en die waren het met ons eens dat hij dit niet kon, en die moesten erg lachen om zijn vastberadenheid. We hebben niet veel foto's, die moeten nog van de onderwater camera komen, want je moest er dus heen zwemmen. Maar stel je een eilandje voor in dit water en je weet genoeg:

Na al die avonturen hadden we wel een biertje verdiend:

Het stadje Bacalar is zo'n typisch Mexicaans dorpje. Allerlei kleurtjes, vriendelijke mensen, superlekker eten. Een plaatje:

Het is ochtend nu en we gaan zo een flink stuk rijden naar Uxmal. Daar gaan we meer piramides zien en in cenotes zwemmen.

Jan Blom

Hoi Lieke en Ruben,

Leuk hoor om jullie avonturen te volgen. Volgens mij geniet iedereen emorm van dat mooie avontuur. Wat zijn cenotes precies?
Veel plezier verder!!

Groetjes,
Jan

Lieke

Hey Jan, het is een soort grot in het water die van boven open is, maar dus heel diep onderwater.
Leuk dat je ons volgt!