meijersinmexico.reismee.nl

Las coloradas

O wow alweer zo'n bijzondere dag!! We moesten er een flink eind voor in de auto... We gingen naar las Coloradas; oftewel de gekleurde meren.
We hadden erover gelezen toen we in Merida waren en nu zitten we er het dichtst bij, maar alsnog 2u enkele reis over die eindeloze wegen met hier en daar een simpel dorpje en wat hutjes. Esther en ik verzamelen inmiddels namen van hutjes, want het zijn allemaal 'ria's' en dat klinkt zo vrolijk: tacqueria (tacotent), cervezeria (biertent), torteleria (tortillatent), dulceria (zoetigheden), loncheria (onbekende tent tegenover ons waar heel veel decibel uitkomen, mogelijk een lunchtent, in ieder geval krijg je er kip) etc etc.

Maar goed, de reden dat we gingen: de roze meren. In deze meren bij zee, is de concentratie van zout hoger en leeft een bepaald type plankton dat roze is, waardoor het water roze kleurt. Hoe meer water er verdampt, hoe geconcentreerder de plankton en de kleur. Flamingo's eten dit, net als garnalen en vandaar dat ze roze kleuren! Ze worden namelijk wit geboren. Op andere plekken is het oranje (vraag ons niet waarom er geen oranje flamingo's zijn, helemaal snappen we het nog niet... Wat we zagen was echt onwerkelijk:

We hadden een tour geboekt wat betekent dat een mannetje mee rijdt en dus gingen we nog veel meer zien. Hij nam ons mee naar een bedreigde krabsoort, die hij daar zou uit het water viste!
Doodeng om vast te houden, maar we deden het alledrie. Door ons gegil durfden de kinderen natuurlijk niet.

Daarna vervolgden we naar een soort badje waar visjes aan je voeten kwamen knabbelen: dat kietelde!! Ruben, ik en Joas durfden, de rest niet haha. Onze gids ging nog even maya exfoliant halen, oftewel: modder! We gingen door naar een meer waar je kon floaten, omdat het 5% zout bevatte. Zo een gaaf gevoel!! Vooral dat je op je buik blijft drijven. Daarna in de scrub en in de zee afspoelen.

Het was een hele toffe excursie. Vooral omdat het helemaal niet zo druk was en er niks aan je verkocht werd. Alles was puur natuur. En dan een laatste avond op ons balkonnetje. We zitten hier aan de doorgaande weg in het dorpje en dat is dus tegenover de hutjes van mensen, waardoor we s avonds aapjes kunnen kijken. Wij bekijken hen en zij ons. Er woont een heel gezin: vader, moeder, 4 kinderen en een oma op ca 20m2. We kijken recht op hun bank waar vader in zijn blote bast op de enige bank in huis zit, terwijl grote zus met kleine zus sleept. Vanuit de loncheria schelt de radio voor het hele dorp en hoe armoedig het ook is: ze lijken volstrekt gelukkig en leven in het nu; kan menigeen in Europa een voorbeeld aan nemen.
Vandaag gaan we door naar onze laatste rondreis plek, weer vlakbij cancun: puerto moroles. Over 2 nachtjes nemen we afscheid van Esther en leveren we de auto in. Als het goed is gaan we dan nog 5 nachten naar Isla Holbox maar dat wordt hopelijk vandaag eindelijk bevestigd. Het was niet makkelijk iets anders te vinden in het hoogseizoen en we hebben een zwembad op moeten geven. We zitten op het strand, dus duimen dat de jongens zich daar net zo goed vermaken...

KIJK IN DE FOTOMAPPEN VOOR MEER FOTOS